Nie taki gluten straszny

Gluten- bardzo często powtarzane słowo. Mówi się o nim w kontekście odchudzania, alergii pokarmowej czy choroby Hashimoto, jako o substancji, która szkodzi.

Czym jest gluten i czy należy się go bać?
Gluten to mieszanina białek roślinnych:  gluteniny i gliadyny. Białka te występują w takich zbożach, jak pszenica, jęczmień i żyto. W Polsce również owies traktowany jest jak zboże glutenowe przez jego częste zanieczyszczenie glutenem.
W połączeniu z wodą nadaje ciastu (np. w chlebie czy cieście drożdżowym) elastyczność i pulchność. Powoduje, że ciasto lepiej wyrasta i ma przyjemniejszą konsystencję. 
Zboża glutenowe są jednym z pierwszych produktów wprowadzanych do jadłospisu dzieci w wieku 4-12 miesięcy, najczęściej w postaci kaszy manny lub orkiszowej.
Czy zatem eksperci pozwalaliby dodawać do jadłospisu niemowląt coś, co szkodzi?
Są oczywiście sytuacje, w których spożycie produktów z glutenem nie jest wskazane:
  • Celiakia (choroba trzewna)- choroba autoimmunologiczna polegająca na nietolerancji nawet niewielkich ilości glutenu. Spożycie tego składnika powoduje zmiany w układzie pokarmowym, głównie w jelitach. Pojawia się stan zapalny jelit i zanikanie kosmków jelitowych. Objawy celiakii to wzdęcia, uciążliwe biegunki, powiększenie obwodu brzucha, niedożywienie, anemia. Choroba może ujawnić się w każdym wieku.
  • Nieceliakalna nadwrażliwość na gluten- niedawno opisana. Objawy choroby podobne do celiakii, ale może być ona przejściowa, indukowana np. ciążą, zakażeniem wirusowym, bakteryjnym lub stresem.  Uważa się, że może mieć związek z przerostem patologicznej flory bakteryjnej w jelitach. W tym przypadku śladowe ilości glutenu są zazwyczaj tolerowane.
  • W niektórych przypadkach zespół jelita wrażliwego.
  • W niektórych przypadkach choroba Hashimoto (autoimmunologiczna choroba tarczycy)- często chorobą współistniejącą jest w niej celiakia.
 
Jeśli nie występuje żadna z wyżej wymienionych chorób, nie ma potrzeby pozbawiać naszego organizmu dobrej jakości białka roślinnego, a także wprowadzać żywności, która przez eliminację glutenu wymaga dodatku innych substancji, wpływających na konsystencję na przykład chleba. 
Jeśli natomiast cierpisz na którąś z wyżej wymienionych chorób i lekarz zaleci dietę bezglutenową, nie załamuj się! Ta dieta w dzisiejszych czasach nie jest aż tak trudna!
 
Jeszcze kilka lat temu produkty bezglutenowe (oznaczone lego przekreślonego kłosa) były trudno dostępne i sprzedawane tylko w wyspecjalizowanych sklepach. Teraz znajdziemy je właściwie w każdym dyskoncie czy supermarkecie. Są one również dużo smaczniejsze niż jeszcze 10 lat temu.
Jeśli osoba na diecie bezglutenowej nie może spożywać pszenicy, żyta, jęczmienia i owsa, to węglowodanów złożonych może szukać w ryżu, komosie ryżowej, kukurydzy, prosie (kasza jaglana), gryce czy amarantusie.
 
Ważne jest uważne czytanie etykiet kupowanych produktów, ponieważ gluten może występować w pokarmach, w których nie spodziewasz się go znaleźć, np. w wędlinie, pasztecie, parówce czy słodyczach.
Możesz również samemu przygotować potrawy bezglutenowe! Wiele smacznych i prostych przepisów z ogólnodostępnych składników znajdziesz w publikacjach:
 
Powodzenia!
 
Marta Tobiczyk
 


Lista Poradnik dietetyka
Strona główna

Reklama

Reklama

Reklama


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama