Czy dzieci jedzą "śmieci"?

Wszyscy wiemy, jak ważne jest zdrowe odżywianie, szczególnie dzieci, które bardzo szybko rosną i dojrzewają. Warto o tym pamiętać przygotowując drugie śniadanie

Prawidłowe odżywianie ma wpływ na zdrowie, samopoczucie, koncentrację, wyniki w nauce czy sporcie. Często słyszę od rodziców zdanie „Ale moje dziecko je zdrowo”. Niestety w czasie rozmowy z uczniami dochodzę do innych wniosków.
W ostatnich latach prowadziłam wiele warsztatów w szkołach. Rozmawiałam z uczniami w różnym wieku. O ile nawyki małych dzieci i przedszkolaków są nienajgorsze, to sposób żywienia starszych dzieci w wielu względach odbiega od normy.
Uczniowie często zgłaszają, że pierwszy posiłek zjadają około 10:00 lub później. Rano w domu nie ma czasu, każde 5 minut snu jest na wagę złota. Rodzic wręczając dziecku zdrową kanapkę z pełnoziarnistego pieczywo z warzywami zakłada, że młody człowiek zje ją zaraz po przyjściu do szkoły. Ale jak zapewne każdy z nas pamięta, przed lekcjami trzeba porozmawiać z rówieśnikami, odpisać zadanie domowe, a na zjedzenie zdrowej kanapki często już brakuje czasu. Tak późne zjedzenie pierwszego posiłku skutkuje najczęściej bólem głowy (mózg nie dostaje odpowiedniej ilości węglowodanów do intensywnej umysłowej pracy). Dziecko jest rozdrażnione, śpiące i nie może się skupić na przekazywanych przez nauczyciela treściach.
Kolejny problem, który widzę u dzieci i młodzieży to to, że dostają oni od rodziców pieniądze, żeby kupili sobie coś zdrowego do zjedzenia w szkolnym sklepiku (odkąd weszło Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 sierpnia 2015r. w sklepikach szkolnych nie powinny być sprzedawanie niezdrowe produkty). Niestety są jeszcze sklepy w sąsiedztwie szkoły i tak właśnie dzieci zamiast zdrowych owoców kupują słodycze, słone przekąski i słodzone napoje gazowane (z napojami energetycznymi włącznie).
Inna ważna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę, to ilość posiłków zjadanych przez dzieci w szkole. Często lekcje trwają do godziny 15:00. Biorąc pod uwagę jeszcze powrót do domu, dziecko zjada obiad dopiero około 16:00. Do szkoły bierze tylko 1 kanapkę. To zdecydowanie za mało na tak długi czas! Dziecko powinno zjeść w szkole co najmniej 2 posiłki, na przykład około 10:00 i 13:00 (pomysły na posiłki poniżej).
Co zatem my, rodzice i dziadkowie możemy zrobić?
  1. Zwróćmy uwagę, żeby dziecko zjadło śniadanie jeszcze w domu. Mamy wtedy pewność, że ten pierwszy najważniejszy posiłek nasze dziecko zjadło.
  2. Nie dajmy dziecku do szkoły pieniędzy. Zamiast tego przygotujmy zdrowe, ale również smaczne i apetycznie wyglądające drugie (a czasem również trzecie) śniadanie. Zaangażujmy w przygotowanie posiłków dziecko. 
  3. Możemy wpakować dziecku do plecaka małe pudełko z mieszanką owoców suszonych i orzechów. Nawet jeśli zapomni zabrać jedzenie z domu, będzie mogło przekąsić coś zdrowego w przerwie między lekcjami.
  4. Jeśli pracujemy do późna, a szkoła dysponuje stołówką przygotowującą domowe obiady, postarajmy się wykupić dziecku taki ciepły posiłek, który zje około 12-13:00.
  5. Pamiętajmy, że jeśli dziecko ma w danym dniu zajęcia sportowe, powinno dostać dodatkowy posiłek!
Doskonale zdaję sobie sprawę z tego, w jakich czasach przyszło nam żyć. Każdy się spieszy, na nic nie ma czasu. Powinniśmy jednak pamiętać, że to właśnie w dzieciństwie kształtują się nawyki żywieniowe na całe życie. To od nas zależy z jakim potencjałem zdrowotnym nasze dzieci wejdą w dorosłość. Może zatem uda się wygospodarować te kilka minut na przygotowanie zdrowego posiłku dla naszego dziecka?
 
Marta Tobiczyk
 
Rubryka redagowana we współpracy z Poradnią Dietetyczną „Dieta i My” – www.dietaimy.pl,
tel. 513 691 529, e-mail: poradnia@dietaimy.pl
 
 

Pomysły na drugie lub trzecie śniadanie

  1. Pieczywo razowe (50-100g) z pastą jajeczną (jajko na twardo 50g, serek homogenizowany naturalny 30g, musztarda, szczypiorek, pieprz, sól do smaku) i ogórkiem kiszonym (50g)
  2. Pieczywo razowe (50-100g) z guacamole (dojrzałe awokado 40g, pomidor obrany ze skórki 50g, szczypiorek- wszystko drobno posiekać, przyprawić przyprawą Pomidory suszone z bazylią i czosnkiem)
  3. Pieczywo razowe (50-100g) z domowym kremem czekoladowym (kakao naturalne 5g, masło 5g, miód 5g, mleko 2% 20ml- podgrzać wszystkie składniki, dokładnie wymieszać, dodać zmielone orzechy laskowe 30g)
  4. Kokosowy ryż (40g ryżu basmati lub dzikiego- ugotować,100g ulubionych sezonowych owoców,30g mleka kokosowego, płatki migdałów 5g, miód 5g)
  5. Kasza gryczana z groszkiem (kasza gryczana biała niepalona 30g- ugotować, groszek zielony z puszki lub mrożony ugotowany 80g, słonecznik 10g, masło 5g, tymianek świeży lub suszony, pieprz, sól do smaku. Wszystko wymieszać ,podgrzać, żeby się rozpuściło masło. Można jeść na zimno)
  6. Tosty (pieczywo graham lub orkiszowe 50-100g, masło 5g, ser mozzarella 30g, wędlina 20g, papryka czerwona lub pomidor 50g, bazylia- zapiec w tosterze lub piekarniku)
 
 
 
 
 


Lista Poradnik dietetyka
Strona główna

Reklama

Reklama

Reklama


Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama